Perkahwinan dalam masyarakat Iban agak
unik kerana terdapat beberapa peraturan yang dilakukan sebelum seseorang itu
layak menjadi suami isteri. Dalam masyarakat Iban, usia pengantin lelaki perlu
melebihi dua puluh dua tahun. Ini disebabkan dalam usia yang sebegini, pihak
lelaki telah bersedia untuk berkahwin. Bagi pihak si gadis pula, tiada umur
khusus yang ditetapkan. Perkahwinan yang sempurna bagi masyarakat Iban ialah
perkahwinan yang mematuhi kehendak adat. Pihak yang melanggar mana-mana adat
perkahwinan dikehendaki membayar denda untuk mengelakkan pasangan suami isteri
ditimpa kesusahan. Usaha mencari pasangan bergantung pada keadaan di rumah itu,
kalau keluarga itu besar, anak-anak mereka lambat dikahwinkan. Sebaliknya,
apabila anggota keluarga di rumah itu kecil, anak-anak mereka akan dikahwinkan
secepat mungkin dengan harapan menantu dapat membantu keluarga membuat
kerja-kerja tertentu. Terdapat beberapa peringkat tertentu dalam perkhawinan
kaum Iban iaitu peringkat merisik, meminang, bertunang, majlis perkahwinan dan
selepas majlis perkahwinan.
5.1
Merisik
Pihak keluarga si teruna akan membawa
rombongan yang tidak kurang daripada 5 – 20 orang yang terdiri daripada
orang-orang tua di dalam keluarga si teruna. Pada masa ini, syarat-syarat
perkahwinan akan ditentukan serta diperjelaskan secara terperinci. Ini
termasuklah soal mas kahwin serta lain-lain perkara yang berkaitan. Jika kata
sepakat sudah diambil, ayahanda si teruna akan menanggalkan lapit atau ikan
pinggang perak atau sebilah pedang sebagai tanda pertunangan.
Kebiasaannya yang akan menerima bagi
pihak si dara adalah ayahanda si dara atau mereka yang lebih berusia di dalam
keluarga si dara. Jika sudah disambut segala ini maka barulah kedua-dua
keluarga boleh memulakan perbincangan untuk majlis perkahwinan seperti tarikh
dan bentuk majlis yang akan diadakan nanti. Mulai saat ini, si dara sudah
secara rasminya tunangan kepada si teruna dan si dara tidak boleh lagi menerima
kunjungan teruna yang lain selain daripada tunangannya sendiri. Bagi keluarga
si teruna pula adalah perlu untuk mereka memberitahu kepada sanak-saudara dan
jiran tetangga mereka mengenai pertunangan anak mereka. Tiada tempoh yang
khusus untuk durasi pertunangan ini tetapi menurut masyarakat Iban adalah lebih
baik sekiranya majlis perkahwinan dipercepatkan untuk mengelak benda-benda yang
tidak diingini daripada berlakurisik
5.2 Meminang
Apabila ibu bapa perempuan mendapati
risikan itu boleh dipertimbangkan, mereka akan menentukan hari bagi wakil pihak
lelaki datang membawa cincin pusaka (dibuat daripada tembaga). Cincin itu juga
digelar 'cincin menanti mimpi'. Cincin itu mesti dibawa pada waktu pagi.
5.3
Bertunang
Setelah perundingan selesai dibuat,
barulah ikatan pertunangan itu dijalankan. Keluarga pengantin akan datang untuk
menguruskan ikatan pertunangan itu. Setelah mencapai kata sepakat, ayah pihak
lelaki akan menanggalkan “lapit” atau ikat pinggang perak atau sebilah pedang
sebagi tanda pertunangan. Mulai dari hari itu, lelaki dan perempuan akan
ditanda dengan ikatan pertunangan yang sah. Selepas ikatan pertunangan itu
diikat, perempuan yang telah ditunangkan tidak dibenarkan menerima kunjungan
lelaki lain selain daripada tunang dan ahli keluarganya sahaja. Jika tidak, perempuan
itu akan dianggap mencemari ikatan pertunangan yang baru diikat itu.
Sebentuk cincin di jari masing-masing
adalah sebagai tanda ikatan pertunangan dan tanda bahawa masing-masing sudah
dimiliki. Tempoh pertunangan kemudian ditetapkan. Tarikh perkahwinan juga turut
ditetapkan. Dua atau tiga hari kemudian,wakil dari pihak lelaki akan memaklumkan
kepada saudara-mara dan jiran tetangga tentang pertunangan itu. Semasa
pertunangan itu, bakal pengantin lelaki dan pengantin perempuan haruslah
sentiasa memakai cincin pertunangan sebagai tanda mereka sudah ada yang
memiliki. Sekiranya pertunangan itu putus kerana salah seorang yang melakukan
kecurangan, maka sesiapa yang melakukan kecurangan itu akan dikenakan denda
sebagai menebus malu keluarga pihak yang dicurangi itu. Tetapi, sekiranya
pertunangan itu terputus kerana kematian dan sebab-sebab lain, maka hubungan di
antara pihak lelaki dan perempuan masih berjalan dengan baik.
5.4 Majlis Perkahwinan
Pengantin masyarakat Iban Majlis
Perkahwinan Pelbagai persiapan akan dibuat untuk majlis perkahwinan yang bakal
tiba. Bagi pihak keluarga lelaki mereka akan menyediakan perbelanjaan serta
barang yang harus diberikan kepada keluarga perempuan. Keluarga perempuan juga
membuat pelbagai persiapan termasuk memburu binatang untuk disembelih pada hari
perkahwinan. Untuk mengundang tetamu, kedua-dua pihak melantik wakil
masing-masing untuk menguruskan jemputan kahwin. Wakil itu membawa beberapa
utas tali bersimpul yang menunjukkan berapa hari lagi perkahwinan
dilangsungkan. Sekiranya tali itu mempunyai lima simpulan, bermakna perkahwinan
itu akan berlangsung dalam masa lima hari lagi. Wakil khas akan meninggalkan
tali bersimpul itu kepada tuai rumah atau ketua rumah panjang yangbertanggungjawab
membuka simpulan tali itu setiap hari.
5.5
Selepas Majlis Perkahwinan
Setelah menyucikan diri, pasangan
pengantin akan memakai pakaian masing-masing untuk pergi ke rumah pengantin
lelaki pula. Di sepanjang jalan, rombongan perlu kelihatan gembira kerana
segala kesalahan telah dihapuskan. Seterusnya sambutan yang meriah diadakan
pula di rumah pengantin lelaki. Pada sebelah malamnya, kedua pengantin diiringi
oleh pengapit masing-masing dan akan disandingkan di atas gong atau kerusi yang
dialas kain tenun.
Kemudian beberapa orang tua dijemput
untuk berdoa iaitu dengan mengunakan ayam untuk membiau mereka berdua, yang
bertujuan untuk memohon agar dewa memberkati mereka berdua. Pasangan ini akan
disaksikan oleh hadirin di rumah panjang tersebut. Seterusnya seseorang yang
dipanggil tukang ganyang akan memulakan upacara. Ayam yang telah diikat kakinya
kemudian dilepaskan dan mentera pun dibaca. Ayam yang telah disembelih itu akan
diambil darahnya untuk disemah kepada pengantin. Istiadat ini akan diakhiri dengan
jamuan makan dan minum.
Selepas mengadakan majlis di rumah
pengantin lelaki, sekali lagi majlis diadakan di rumah pengantin perempuan.
Sungguhpun mereka telah sah sebagai pasangan suami isteri, mereka tidak boleh
tidur bersama. Si suami masih tidur di ruai iaitu di bilik tetamu. Sebarang
bunyi-bunyian yang didengar sepanjang berada di situ akan mempunyai maksud yang
tersendiri sama ada baik atau sebaliknya. Ada pasangan yang terpaksa dipisahkan
buat sementara waktu kerana mendapat petanda buruk.
No comments:
Post a Comment